BLUP schema 5
AKHAL TEKÉ, QUARTER, TINKER & CONNEMARA - UTHÅLLIGHET HOPPNING DRESSYR
1. Från 20 månaders ålder, börja ta långa ridturer i brant backe ( längre än 1 timme).
2. Från 2 år, börja grundträna hoppning och dressyr.
Dressyr (1 halvtimmes träning tar 5% energi)
- vatten, morot och rykta
- träning 1,5 timmar
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 9,5 timmar
- klappa, morot och/eller rova
- box till 22:00 (om tid finns)
Trav, galopp och hoppning (1 halvtimmes träning tar 7% energi)
- vatten, morot, rykta
- träning 1 timme
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 7 timmar
- klappa, morot och/eller rova
3. När snabbhets- och dressyrträning är klart, börja tävla i 2 eller 3 fälttävlanstävlingar om dagen (de lättaste du kan hitta) och avsluta med långa ridturer i brant backe tills inga mer färdigheter fås från tävlingarna och enligt följande schema:
- vatten, morot, rykta
- 1 fälttävlan
- utfodra
- 2 fälttävlan
- korta ridturer i brant backe (max 1 timme åt gången, tills nästan ingen energi återstår)
- klappa, morot, rova (gör/ge bara det som krävs för att hästen ska få över 20% energi)
- box till 22.00
4. Om hästen fortfarande har färdigheter kvar att få från långa ridturer i brant backe avslutar du dem. Annars går du vidare och tränar grunduthållighet.
Snabbhet och uthållighet (1 halvtimmes träning tar 8% energi)
- vatten, morot, rykta
- träning 1 timme
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 6 timmar
- Klappa och rova
- box till 22:00 (om tid finns)
Om hästen fortfarande har färre än 20 vinster, gå vidare med att tävla i hoppning.
När hästen tränats färdigt i dressyr, snabbhet och hoppning, gjort alla korta travridturer och travtävlingar, vunnit sina 20 tävlingar och fyllt 10 år är den fullt BLUPad och är nu redo för avel.