BLUP schema 7

LUSITANO - DRESSYR TRAV GALOPP

1. Grundträna trav och galopp
Trav, galopp och hoppning (1 halvtimmes träning tar 7% energi)
- vatten, morot, rykta
- träning 1 timme
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 7 timmar
- klappa, morot och/eller rova

2. Tävla i dressyr, två tävlingar om dagen, de lättaste du kan hitta, och avsluta dagen med travritter
- morot
- 1 dressyrtävling
- utfodra (all hö+kraftfoder)+ ev. vatten
- 1 dressyrtävling
- travritter tills det är nästan ingen energi kvar
- klappa + ev rova (se efter om hästen behöver mer mat)
- box till senast 21.30 (för att få kruka med fett, med mera)
- rykta
- i säng senast 22.00

3. Grundträna dressyr
Dressyr (1 halvtimmes träning tar 5% energi)
- vatten, morot och rykta
- träning 1,5 timmar
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 9,5 timmar
- klappa, morot och/eller rova
- box till 22:00 (om tid finns)

4. Rid galoppritter (tills inga mer färdigheter ges i galopp)
Dressyr, trav och galopp är nu fetstilta. Om hästen inte fått 20 vinster från dressyrtävlingarna, fortsätt enligt följande.

5. Grundträna snabbhet eller hoppning.
Snabbhet och uthållighet (1 halvtimmes träning tar 8% energi)
- vatten, morot, rykta
- träning 1 timme
- utfodra (ge hela dagsransonen)
- träning 6 timmar
- Klappa och rova
- box till 22:00 (om tid finns)

Om du valde att träna snabbhet, tävla i hoppning tills hästen fått sina 20 vinster. Om du valde att träna hoppning, tävla i fälttävlan tills hästen fått sina 20 vinster.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0